روش‌های‌محدودیت‌دسترسی‌ کودکان‌به‌ابزارهای‌اندرویدی

بسیاری از ما متاهل هستیم و صاحب فرزند نیز شده‌ایم. گاهی مشغول انجام کار مهمی هستید که پسر یا دختر دلبندتان از شما می‌خواهد تا با گوشی‌تان بازی کند. از طرفی صلاح می‌بینید تا هم چند دقیقه استراحت کنید و هم او به بازی‌اش برسد یا گاهی می خواهد برای اینکه مانع از جست و خیزهای پر سر و صدای فرزندتان شوید که البته روشی اشتباه است گوشی یا تبلت خود را به او می دهید.در این بین مطمئنا شما در داخل وسیله خود برنامه های مهم کاری دارید که دارای اطلاعات حساس هستند و ممکن است تغییرات در این برنامه ها مشکلات زیادی را به بار آورد و مایلید فایل‌های مهمتان از بین نرفته یا خراب نشود. اگر می‌خواهید به آسانی با این مشکل مواجه شوید، کافی است یک سری از نکات را رعایت فرمایید.
کد خبر: ۸۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ 26 August 2015
همان‌طور که شاید بارها و بارها پی برده باشید، گوگل سیستم‌های محافظتی والدین بسیاری را چه به‌صورت شخص ثالث و چه به‌صورت درون‌سازی‌شده برای دسترسی‌ندادن به کودکان به بخش‌های اساسی والدین را فراهم کرده است؛ او می‌تواند یک حساب کاربری مخصوص داشته باشد تا فقط به برنامه‌هایی مخصوص و سایت‌هایی مخصوص (یا محدود) دسترسی داشته باشد.

البته این ویژگی‌های متناسب با سازنده و ورژن اندرویدتان ممکن است تفاوت داشته باشد.


محدودیت دسترسی به برنامه‌ها

اگر نسخه اندرویدتان لالیپاپ ۵٫۰ به بالا باشد، می‌توانید برنامه‌هایی را به صفحه تلفن همراهتان پین کنید. سپس تا هنگامی که یک پین کد را وارد نکند نمی‌تواند از آن صفحه (برنامه) خارج شود. بدین ترتیب شما می‌توانید یک بازی را اجرا کرده و با پین کردن آن (مخصوصا در برنامه‌های آموزشی) به کودکان اجازه دسترسی به ایمیل‌ها یا محتواهای نامناسب را ندهید.

برای استفاده از این ویژگی، به تنظیمات بروید، Security را انتخاب کنید و در زیر بخش Advanced،Screen Pinning را فعال کنید. با این عمل، به اندروید می‌گویید تا هنگام برداشتن برنامه پین‌شده، یک رمز درخواست کند (همان رمز انتخابی خودتان). اکنون گزینه Overview‌ را لمس کرده و در لیست باز شده علامت میخ (پین) کنار اپ‌های موردنظرتان را لمس کرده و آن‌ها را در صفحه قفل کنید.

برای ترک‌کردن صفحه نیز، کافی است مجددا دکمه Overview را لمس کرده و رمز را (اگر انتخاب کرده باشید) وارد کنید.


راه‌اندازی یک پروفایل محدود شده در تبلت

از سری ویژگی‌های اندروید Lollipop، امکان اضافه‌شدن پروفایل‌های محدود است. این ویژگی که در اندروید ۴٫۳ عرضه شده بود، فقط برای تبلت‌ها وجود داشت و گوگل هم همین سیاست را همچنان ادامه داد تا اینکه امکان داشتن چند حساب کاربری برای بیشتر تلفن‌های همراه نیز میسر شد؛ اما پروفایل‌های محدودشده همچنان فقط برای تبلت‌ها ممکن هستند.

برای ساخت، به صفحه تنظیمات رفته، User را باز کرده و Add User را لمس کنید و سپس پروفایل محدود را لمس کنید. اکنون می‌توانید در لاک اسکرین، بین اکانت اصلی و حساب کاربری محدودشده جابه‌جا کنید که با بازگشت از اکانت محدود از شما درخواست پین می‌کند.

به صورت نظری، شما می‌توانید دسترسی به محتوای برخی از اپ‌ها را تعیین کنید؛ اما در عمل نیاز به جای داده شدن این قابلیت در برنامه‌ها توسط توسعه‌کنندگان وجود دارد. بنابراین به صورت کاملا دقیق می‌توانید دسترسی کلی به برنامه‌ها را محدود کنید.


محدودکردن استفاده از وب

متاسفانه یا خوشبختانه (برای کودکان!)، اندروید توانایی جامعی برای فیلتر کردن وب از طریق مرورگرها را ندارد. اگر نیاز مبرم به این کار دارید، کافی است سری به گوگل پلی یا دیگر نسخه‌های بومی خودمان بزنید و برنامه‌های فیلترینگ وب یا کنترل والدین را نصب کنید. البته امکان انجام این، از طریق محدود کردن مودم (اگر این ویژگی را دارا باشد)، دی ان اس یا استفاده از OpenDNS نیز وجود دارد که پیشنهاد ما استفاده از همین برنامه است؛ زیرا هم امکانات بسیاری دارد و هم اینکه مانند بسیاری از برنامه‌ها پولی نبوده و شارژ ماهیانه نیز ندارد.


کنترل توسط والدین از طریق گوگل پلی

با اینکه هنوز هم تحریم هستیم؛ اما به‌زودی این مشکل نیز برطرف می‌شود و باید با این گزینه آشنا بوده و آماده باشید. خود گوگل‌پلی امکان اعمال محدودیت‌هایی را دارد. به این وسیله می‌توانید جستجو در میان بسیاری از برنامه، فیلم‌ها، موزیک، کتاب و… نامناسب را محدود کنید و با همکاری گوگل از نمایش آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای گران قیمت را محدود کنید.


دیگر برنامه‌های کنترل توسط والدین

مارکت‌های اندرویدی ازجمله گوگل‌پلی دربرگیرنده برنامه‌های زیادی هستند که می‌توانند شما را در محدودکردن هرچه بیشتر تلفن‌های همراه یاری کنند. کافی است متناسب با نیازتان جستجو کنید و هر محدودیتی که صلاح می‌دانید ایجاد کنید. همچنین استفاده از ویژگی‌های درون‌سازی‌شده اندروید و اکانت‌ها با دسترسی‌های گوناگون (اکانت میهمان، اکانت محدود) را فراموش نکنید؛ زیرا در این صورت هیچ فرد غیر از شما و کسانی که شما تعیین می‌کنید نمی‌توانند به اطلاعات خاص شما یا ایمیل‌هایتان دسترسی داشته باشند. ویژگی عالی حساب کاربری میهمان، امکان از بین رفتن کامل آن است درحالی‌که تمامی اطلاعات در حساب کاربری استاندارد و محدود پابرجا می‌مانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار